East cape - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Karin Jacobs - WaarBenJij.nu East cape - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Karin Jacobs - WaarBenJij.nu

East cape

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

21 Juni 2005 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Hallo!!!

Een rondje East cape heeft me weer verrast met een totaal ander stukje Nieuw Zeeland dan ik afgelopen maanden gezien heb. Een ruig gebied waar weinig mensen wonen. Bijna alleen Maori's wonen hier. Kleine dorpjes met vervallen huisjes waar toch echt nog mensen in wonen. De meeste mensen leven hier van een uitkering en/of hun eigen Marihuana-handeltje heb ik mij laten vertellen. Een aantal boeren met wat koeien. Koeien, geiten of varkentjes op de weg of in de berm daar kijkt een locale bewoner niet meer van op.
Ruige zee heeft grote stukken hout op het strand geslagen. Een geweldig gezicht die hoge golven en stranden vol houtwrakken.
Overnachten bij een Maori in huis. Begroet worden met de traditionele Maori-groet. Gaat alsvolgt: zeg "Kia Ora", geef elkaar een hand en buig vervolgens met je hoofd naar voren om de ander met je neus en voorhoofd te begroeten op zijn/haar neus en voorhoofd. (Inschattingsfoutje kan dus bult of bloedneus opleveren maar dat is mij gelukkig niet overkomen)

Nu ben ik beland in Whakatane (Wh - combinatie spreek je uit als F) en verblijf hier bij een gezellig stel dat ik ontmoet heb op de Queen Charlotte Track een week geleden.

Ontzettend mooi gebied hier en leuk dorpje aan zee. Een aantal wandelingen hebben mij alweer veel moois laten zien. Naar een geweldig mooi schelpenstrand; een uitkijkpunt waar we precies met zonsondergang aankwamen! Kajacken met een Nederlander (niet op zee die is vandaag te wild) en proberen vis te vangen. Wat helaas niet gelukt is en ik alleen met zeewier thuis kwam. (ook lekker...) Vissen was trouwens op de primitieve manier: visdraadje met haakje en stukje inkvis eraan en een bolletje lood. Laten zakken tot het de grond raakt en dan wachten maar.

Gisteren de meest actieve vulkaan van NZ bezocht. Klinkt spannend, en dat was het ook wel. Maar met een goede organisatie heb ik deze geweldige ervaring doorstaan!!! Ontzettend bijzonder om gewoon een paar meter van de krater te staan. Veel knalgeel zwavel wat toch erg bijzonder is om zo dichtbij te staan en te bekijken. De rook, de geur en soms hadden we een gasmasker nodig om te kunnen ademen. De wrakken van de zwavelfabriek die jaren geleden voor een groot deel bedolven is door rotsen en puin van een stuk berg dat neer beneden kwam.
De laatste eruptie was in 2001. Deze vulkaan ligt hoog op het aardoppervlak waardoor er bij een eruptie voornamelijk stenen en as uit komt. Geen lava, daar is de vulkaan niet diep genoeg voor.
Verder zat er nog een extraatje aan; na acht dagen niet het eiland bezocht te hebben door de slechte weersomstandigheden troffen we een heel andere aankomst aan dan ruim een week geleden. Voor mij natuurlijk geen verschil; ik zag het namelijk voor het eerst. Maar de gidsen waren stomverbaasd wat ze aantroffen. Grote rotsblokken waren door de zee op de kant geslagen. Enorme rotsblokken (hoger en 10x breder dan ik) waren verplaatst. De inmense kracht van de zee was hier te zien!!

Op de boottocht naar het eiland toe wilde ook nog een aantal dolfijnen met onze boot spelen en een nieuwsgierige zeehond stak zijn koppie uit het water.

Geweldige ervaringen waarvan ik jullie mooie foto's wil laten zien. Maar.... daar moet je helaas nog even op wachten. Deze computer is daar te oud en traag voor. Dus foto's volgen nog.

Liefs Kaatje

  • 21 Juni 2005 - 06:52

    Monique En Occo:

    Wederom klinkt dit allemaal weer erg mooi en indrukwekkend. Geniet er van!!

  • 21 Juni 2005 - 07:10

    Ingrid:

    Lieve Kaat!

    Altijd spannend zo'n vulkaan! Weet je dat je niet meer in de vulkaankrater mag komen waar jij bent geweest toen je 5 jaar was? (in Indonesië) Is weer aan het rommelen!
    Liefs, mama

  • 21 Juni 2005 - 07:12

    Ingrid:

    p.s. geen idee hoe dat smiletje in het bericht komt! Weet niet eens hoe ik dat moet doen!

  • 21 Juni 2005 - 10:27

    Anne-Marie:

    Ik blijf je heel veel plezier wensen!! Het houdt maar niet op met nieuwe ervaringen. Geniet ervan. Veel liefs Anne-Marie

  • 21 Juni 2005 - 15:14

    Kim:

    Hee kaatje,

    Ik vind het erg leuk al je verhalen te lezen en op de hoogte te blijven van wat je tegenwoordig allemaal uit spookt. Ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje jaloers op je ben als ik hier zo aan de computer zit te zweten om mijn verslagen af te krijgen.
    Volgende week komt mijn oude baas van de cd winkel naar nederland die nu in NZ woont en als ik deze verhalen zo lees van je moet ik toch maar eens een afspraak met hem maken een keer bij hem op visite te gaan! En dan niet alleen om een kopje koffie te gaan drinken en weer terug te vliegen.

    Veel plezier met de rest van je avontuur!
    Dikke kus,
    kim

  • 21 Juni 2005 - 17:15

    Marrie:

    "Kia Ora" Karin (denk de gebaren er maar bij),
    Wat een ervaringen weer erbij. Dat van die rotsblokken lijkt met ook wel overweldigend, wat een kracht! Ja, de mensen en de natuur zijn soms onnavolgbaar.

  • 21 Juni 2005 - 20:22

    Lida:

    Lieve Karin,

    Om buikpijn van te krijgen; wat een mooiigheid! Karin je leeft in een paar maanden tijd een heel leven en geloof me, het nagenieten en doorsudderen houdt nooit op!
    Als ik jouw verhalen lees en de prachtige foto's zie denk ik soms; is dat het Nieuw-Zeeland waar wij ook zijn geweest? Je haalt er alles uit wat er in zit. Geweldig!

    Ik wens je veel geluk met je kado 'priority'gevlogen,

    liefs
    Lida

  • 21 Juni 2005 - 20:50

    Marian Sijben:

    Ha Karin, ik moest vandaag ineens aan jou denken en ging op zoek naar je site. Ik had wel een beetje avontuur van jou verwacht, maar dit overtreft mijn verwachtingen. Wauw wat een ervaringen, mooie verhalen en prachitge foto's. leuk om even mee te genieten. Ga zo door!

  • 22 Juni 2005 - 06:31

    Beppie:

    Ben benieuwd naar de foto's Karin! Hoe lang blijft jouw avontuur doorgaan???? Leuk hoor! Ik geniet nog steeds van je verhalen!
    Groetjes Beppie

  • 22 Juni 2005 - 19:31

    Rentia:

    Na 'n paar dagen weg te zijn geweest, bij thuiskomst gauw op je site gekeken of er alweer 'n nieuw avontuur op stond, en ja hoor met veel plezier gelezen dat je nog steeds geniet. Voor mij was het ook genieten want ik ben een paar dagen naar m'n kleinzoon geweest.Hij had de waterpokken wat wel een zielig gezicht was voor zo'n klein mannetje, maar desondanks was hij toch goed te pas.Heb nog maar een paar leuke weken in N.Z. want Australie komt al in zicht.Liefs van ons.

  • 24 Juni 2005 - 06:17

    Mart:

    Ha die karin,

    Leuk, heel leuk.

    Geweldig om dat te lezen wat je allemaal op je (levens)pad tegen komt.
    Wat is de wereld mooi als je er voor open staat.
    Liefs papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Whakatane

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2005

Schoonheid!

08 Oktober 2005

Cash!!!

05 Oktober 2005

Gefinished bij Start....

23 September 2005

Het rondje bijna rond...

11 September 2005

Back from Out(back)
Karin
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 29728

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: