De pacific!! - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Karin Jacobs - WaarBenJij.nu De pacific!! - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Karin Jacobs - WaarBenJij.nu

De pacific!!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 Augustus 2005 | Vanuatu, Port Vila

Vanuatu????

Waar ligt dat? Nooit van gehoord?

Tot een maand geleden had ik er ook nog nooit van gehoord..... Reeds heb ik er al ruim een week doorgebracht en ontzettend veel bijzondere ervaringen opgedaan. Duik maar even in de atlas om te kijken waar het ligt (hint: vlakbij Verweggistan)

In het vliegtuig ernaar toe lazen we ons in in de Lonely Planet en kwamen tot de ontdekking dat precies in de week dat wij er waren de onafhankelijkheidsdag viel. En met een beetje rekenen kwamen we erachter dat het nu ook nog eens het eerste jubileum (25 jaar) was!!! Wat een toeval. Vast een boel te zien. En ja, bij aankomst ontvangen door een stringbandje op het vliegveld. Na wat informeren hoorde we dat alle mensen al een week vakantie hebben om "Independence Day" te vieren. 30 juli zal DE grote dag zijn. We hebben deze dagen deel kunnen nemen aan een groot spectakel. Vele locals (weinig toeristen!!) hangen rond op een groot veld. Kraampjes met allerlei hapjes eromheen uitgestald, optredens, muziek, dans. 's Avonds bij een local stringbandje, die zich bevonden achter de kraampjes en mainpodium, ontzettend leuk naar hun muziek staan luisteren. Vrolijke muziek waar je automatisch van gaat glimlachen. Zeker na een kopje kava... (drank van de pacific islands.) Niet echt lekker maar past wel bij de sfeer dus de smaak past erbij en maakt zo'n drankje heerlijk!!!

Na deze dagen hebben we onszelf teruggetrokken op een schitterend rustig en werkelijk "Tranquillity Island". Hier hebben Jeroen en ik ons duikdiploma gehaald!!!! We zijn nu "open water divers"! Nee, ben je gek. Ik geloof het ook niet hoor....;) Dit is nu ook een categorie in de Lonely Planet is die met aandacht bekeken wordt.
De onderwaterwereld is toch weer een hele wereld apart. Geweldige vissen en super koraal gezien. Wist je dat; koraal een dier is.... Eigenlijk hele kleine diertjes die allemaal samenpakken en een soort van scheelt hebben. Dit schilt maakt het koraal hard. Ander koraal is zacht. Gek idee he.

Op dit eiland konden we verblijven in een geweldig houten hutje, eigen strandje, kampvuurtje.

Oja, dit trots gevoel wil ik toch wel even extra benadrukken: duikcursus was natuurlijk ook met theorie!! Nee, geen laf theorietoetsje maar toch zeker wel belangrijke technische/scheikundige zaken/berekeningen die je moet weten als je een duiker wil zijn. Ik heb hem met vlag en wimpel gehaald!!! Mijn eerste echte engelse toets!! En ja! Ik ben er trots op. Niet een beetje maar gewoon lekker veel!!

Ben nu weer terug in Australie en we hebben onze liefdevolle vierwieler weer teruggevonden. Het eerste nachtje erin geslapen was als thuiskomen!

Oja, een frustratie: foto's. Alles zit nu aangesloten op computer, maar hij weigerd mijn apparaat te lezen en nu kan ik nog steeds geen foto's erop zetten...

Probeer het over een paar dagen op een andere computer. Hou vol. Het komt eraan.

Liefs Kaatje

• 05 Augustus 2005 - 12:52

Marrie:

hoi Kaatje,
    Ja, je hebt gelijk ik had er nog nooit van gehoord. Daar heb je dus globetrotters voor nodig!
    Fijn dat jullie er zo van genieten en kunnen wij meegenieten van jullie.
    groetjes, Marrie

• 05 Augustus 2005 - 13:53

Ingrid:

Lieve Kaat!
    Je mag echt ontzettend trots op jezelf zijn!Ik ben het ook! Nóg geen foto's is wel een frustratie, maar de aanhouder wint, dus volhouden!
    Liefs, mama

• 06 Augustus 2005 - 09:54

Rentia:

Hoi Karin, Jeroen een reactie, dus jij ook. Je mag best ongeloofelijk trots zijn op je duik diploma want ik heb weleens van M-L gehoord dat daar nog heel wat voor komt kijken. Chapeau!!Ben benieuwd naar de foto's Alweer gewend aan slapen in jullie motel op wielen? Groejes uit nat Nederland.

• 06 Augustus 2005 - 17:22

Mart:

Hoi Karin en Jeroen,

Wat gaaf dat duikdiploma en die onderwaterwereld die je er bij krijgt.
    Ja, ja, die foto's die willen maar niet komen en zeker die van dat huisje op vier wielen.
    Verder heel, heel veel plezier en geniet er van.

Groet xxxxxxxxxxpapa

• 08 Augustus 2005 - 00:27

Debby:

he kanjer! Had je niet even stiekem via Nieuw zeeland terug kunnen vliegen. heb hier nog een hele romantische cottage met prive weiland en rivier waar je kunt duiken........en het weer is ook fantastisch.......over een paar dagen begint onze traditie calf-rearing weer.....weinig touristen hier en veel cultuur.....
    denk er eens over na, hihi
    kus Debby

• 08 Augustus 2005 - 09:15

Beppie:

Hey Kaatje
    Doe de groeten aan je vriendje en het klinkt allemaal heeeeeerlijk. Om jaloers op te worden!
    Ben benieuwd naar jullie toch wel speciale auto!

Groetjes Beppie